Anastasia Douka, Queen Makita_electric tools 2004
The Soft
Power Lectures
Wohin fliesst
die Energie?

Intro

Athen ist eine Stadt im Brennpunkt. Sie ist die Hauptstadt des Landes, das sich sowohl im Zentrum des Migrationsproblems als auch im Epizentrum der wirtschaftlichen Probleme Europas befindet. Athen ist auf schreckliche Weise beispielhaft, wenn es um den Zusammenbruch jener Institutionen geht, die einst das Fundament für Europas Gemeinwohl bildeten. Sie ist aber auch eine Stadt im Umbruch, eine Stadt mit sehr viel kreativer Energie.

Wie soll man diese „Energie“ fassen, die die Stadt Athen im Allgemeinen kennzeichnet und im Speziellen ihre Künstler, Architekten, Anthropologen, Sozialwissenschaftler? Steckt in der Krise das Potenzial für neue Impulse? Kann die Krise, gleichsam exotisch überhöht, in ein „positives Branding“ verwandelt werden? Lassen sich die Vorteile „angewandter Fantasie“ für die Stadt und für diejenigen nutzbringend verwenden, die sich mit ihr beschäftigen? Können „Labels“ gefunden werden, mit denen sich die diskursive Hegemonie über die Stadt gewinnen lässt, indem man mit der Krise sowohl spielt als auch sie problematisiert?

Wie kann ein Land, eine Stadt, eine Akademie „Soft Power“entfalten, um den Diskurs über sich selbst und das, was es/sie umgibt, zu bestimmen? Mit Vorlesungen, Reden, Diskussionen, Performances und vielem mehr soll versucht werden, Narrative zu sammeln und zu ordnen, die rund um das „exotische Athen der Krise“ und der Kreativität produziert werden – über die Stadt, die Tausende von Migranten aufnimmt und die es sich zur Aufgabe gemacht hat, die nächste Documenta auszurichtet.

Foto: Anastasia Douka, Queen Makita_electric tools, 2004
 
 

Blog

Take a look behind the scenes: in the LAB, the artists are developing their projects online. Your contributions and comments to the work in progress are welcome!

  • Actopolis Ausstellung Athen

    9 November 2017 22:24 by ACTOPOLIS

    Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis PatsialosFotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis PatsialosFotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos Fotos © Vangelis Patsialos
    Einige Eindrücke von der Actopolis Wanderausstellung in der Hochschule der Bildenden Künste Athen (ASFA).

  • Actopolis Exhibition at Athens School of Fine Arts

    5 October 2017 15:21 by ACTOPOLIS

    Actopolis Athens Exhibition November 2017
    From 4-16 November 2017 the Athens School of Fine Arts (ASFA) will be hosting the Actopolis travel exhibition. The exhibition opening is planned for November 3rd, 7pm.

  • The Soft Power Lectures (6/6): The Final Show

    12 October 2016 10:09 by ACTOPOLIS

    Vassiliki Grammatikogianni visited the final event of Actopolis Athens for us. Her text is written along pictures taken by Michael Pappas.


    Elpida Karaba, Copyright: Michael Pappas


    An old cinema, which has since been transformed into the basketball hall of Panteion University, was chosen by the Temporary Academy of Arts (PΑΤ) for the final event of the project “The Soft Power Lectures” – a project supported and organised by the Goethe-Institut as part of a larger programme entitled ACTOPOLIS. It was also no coincidence that the PAT had chosen precisely this space. Since its foundation, but also during the parallel events, which the trainer Christos organises from time to time today, the sensitive eyes of the PAT artists have recognised the elective affinities between this sports hall and their own narrative art. In the following photo reportage we aim to lead you through this artistic event and to transport you into the atmosphere that prevails there – and, last but not least – to infect you too with the “germ” of the creativity of the artists of the PAT.

  • PRESSE: „Eine neue Positionierung des Südens“ (German article)

    7 October 2016 15:30 by ACTOPOLIS

    „Die Temporäre Akademie der Künste (PAT) hat sich zur Aufgabe gemacht, ausgewählte Aspekte griechischer Kunst und Geschichte gegen den Strich dominierender Meinungshoheit darzustellen. Das alternative Narrativ will auch umformen, was als Stereotyp von der „Kreativität in der Krise“ derzeit allzu leicht über die Lippen geht. Mit Hilfe von Soft Power Lectures rekonstruiert die PAT Segmente einer Kultur- und Kunstentwicklung, die gerne übersehen werden.“

    Lesen Sie hier den Artikel in voller Länge.

  • #MICRORESIDENCY_ATHENS#4: Özge Çelikaslan and Alper Şen

    12 August 2016 10:51 by ACTOPOLIS

    For the forth microresidency in Athens, media scientist and activist, Özge Çelikaslan, and Alper Şen, an artist and activist of Turkish art collective Artikisler came to Greece to work on and present their project The Residual. Local Observer Vassiliki Grammatikogianni wrote about their presentation. Photos by Vangelis Patsialos.


    MICRORESIDENCY_ATHENS#4: Özge Çelikaslan and Alper Şen. Photo: Vangelis Patsialos


    During the past two years persecution and poverty have driven over one million people to leave their homes and seek asylum in Europe. Europe, however, was not prepared to receive them. The stream of refugees has shaken Europe’s very foundations. Now people are accusing each other and are placing the blame on the shoulders of the others; they are closing borders and speaking about perpetrators and victims. And yet, at the heart of all these aspects are people. Because it is people who are behind all the statistics. People whose lives have been destroyed by war. Within the framework of the ACTOPOLIS programme a new light has been shed on the subject of refugees.

  • #MICRORESIDENCY_ATHENS#3: WE ARE VISUAL, RALUCA VOINA AND Daniela Palimariu

    12 July 2016 12:17 by ACTOPOLIS

    The Temporary Academy of Arts invited four ACTOPOLIS participants to the Final Show of the Soft Power Lectures. During the event in the basketball hall of Panteion Univerisity, Vassiliki Grammatikogianni had the chance to speak to all of them. Photos by Michael Pappas


    Vassiliki Grammatikogianni speaking with WE ARE VISUAL. Photos by Michael Pappas

  • Press: Despina Zefkili about Athens in Global Art Discourse

    28 June 2016 18:28 by ACTOPOLIS

    Fanis Kafantaris, Speleo, installation view. Bageion, Athens Biennale OMONOIA_SchoolAthens-1


    In her dossier "The School of Athens" for ART PAPERS, Despina Zefkili is tracing two stereotypical images of contemporary Athens found in global art discourse: While one builds on the image of a frozen city ("where ancient ruins meet the ruins of neoliberalism"), the other one, painting the city "as a 'workshop' of creative energy in the wake of its debt crisis" is one the Temporary Academy of Arts (PAT) was problematizing throughout the series of "Soft Power Lectures"! Worth a read!

    Link:
    www.artpapers.org_School Of Athens

  • PRESSE: Despina Zefkili über die zwei Bilder Athens im Kunstdiskurs

    28 June 2016 18:28 by ACTOPOLIS

    Fanis Kafantaris, Speleo, installation view. Bageion, Athens Biennale OMONOIA_SchoolAthens-1


    In ihrem Dossier für ART PAPERS identifiziert Despina Zefkili zwei stereotypische Bilder, die ihm globalen Kunstdiskurs über Athen verbreitet sind. Während das eine Bild eine „gefrorene Stadt“ zeichnet, in der „antike Ruinen auf die Ruinen des Neoliberalismus treffen“, beschwört das zweite Bild eine Stadt, die sich „in Folge der Finanzkrise in ein Labor kreativer Energien“ gewandelt hat. Da dies genau die Dichotomie ist, der sich auch das Programm von Actopolis Athen mit der Reihe „The Soft Power Lectures“ widmet, ist der Artikel nur zu empfehlen.

    Link:
    www.artpapers.org_School Of Athens

  • The Soft Power Lectures (5/6): Thoughts on the European Geography of “Above” and “Below”

    4 June 2016 17:26 by ACTOPOLIS

    The Soft Power Lectures (5/6). Photo Michael Pappas

    The fifth performative lecture of the Soft Power Lecture series took place at Panteion University and was introduced with the sentence: "Maps as we read them put the North at the top and the South at the bottom. Let's think about what that might mean." We sent "local observer" Vassiliki Grammatikogianni and photographer Michael Pappas to report back to us from room G3 at the Institute of Anthropology. Here's what we received back:

  • #MICRORESIDENCY_ATHENS#2: Susanne Kudielka and Kaspar Wimberley

    13 May 2016 14:32 by ACTOPOLIS

    #‎INTERVIEW‬: Listen to what artist duo Susanne Kudielka and Kaspar Wimberley have to say about tourism, archaeology and infrastructures:

    INTERVIEW ON THE ACTOPOLIS FACEBOOK PAGE

    As part of the ACTOPOLIS microresidencies the two artists spent a few days in the Greek capital to explore the city's archaeological museums and meet their collegues of the Temporary Academy of Arts (PAT) at Constantinos Hadzinikolaou’s performance lecture "From Sunset to Sunrise".

  • The Soft Power Lectures (4/6): Constantinos Hadzinikolaou on Sunsets, Acharnes, and Greek Cinema

    11 May 2016 18:31 by ACTOPOLIS

    Copyright: Michael Pappas Kaspar Wimberley of ACTOPOLIS Oberhausen, Copyright: Michael Pappas Elpida Karaba and Despoina Zefkili in the train to Acharnes , Copyright: Michael Pappas  Historical and Folklore Museum of Acharnes, Copyright: Michael PappasDark Room, Copyright: Michael Pappas Red curtain, Copyright: Michael Pappas  Constantinos Hadzinikolaou's lecture performance, Copyright: Michael Pappas
    Constantinos Hadzinikolaou reflecting on his lecture performance that traced the relevance of Acharnes for the history of Greek cinema by linking a number of cinematic classics to the local museum’s collection of historical artefacts.

  • The Soft Power Lectures (3/6) at the Athens School of Fine Arts

    11 May 2016 17:56 by ACTOPOLIS

    Copyright: Michael Pappas Copyright: Michael PappasCopyright: Michael Pappas Copyright: Michael PappasCopyright: Michael Pappas

    On March 31st 2016, The Soft Power Lectures (3/6) took place at the Athens School of Fine Arts (ASFA). The lecture and discussion «Where will you go after this?» addressed the exotic view of Athens as “a southern experiment of creative sustainability in times of crisis, and as a body of resistance that can educate, suggest strategies of survival and, through alternative economies and communitarian practices, a novel way to make art without money.”

  • #Microresidency_Athens#1: Ana Dana Beroš, Yelta Köm, Mirjana Utvić and Danijela Dugandžić

    20 April 2016 16:41 by ACTOPOLIS

    The first few visits to Athens as part of the Actopolis Microresidencies were Ana Dana Beroš (ACTOPOLIS ZAGREB), Danijela Dugandžić (ACTOPOLIS SARAJEVO), Yelta Köm (ACTOPOLIS ANKARA/ MARDIN) and Mirjana Utvić (ACTOPOLIS BELGRADE). Follow the links underneath the names to watch the interviews recorded by journalist Thembi Wolf.

    Microresidency Athens 2016

  • #Mikroresidenz_Athen#1: Ana Dana Beroš, Yelta Köm, Mirjana Utvić und Danijela Dugandžić

    20 April 2016 16:41 by ACTOPOLIS

    Für die ersten Mikroresidenzen in Athen wurden Ana Dana Beroš (Zagreb), Yelta Köm (Ankara/Mardin), Mirjana Utvić (Belgrad) und Danijela Dugandžić Živanović (Sarajevo) eingeladen. Die Journalistin Thembi Wolf führte für uns Interviews mit den vier Residenten:

    Microresidency Athens 2016

  • The Soft Power Lectures (2/6): “Interviews”

    8 April 2016 15:32 by ACTOPOLIS

    The Venue: Καφέ-Μπάρ // Coffee-Bar at 42 Socratous Street, Photographer: Michael Pappas Interview with filmmaker Konstantinos Giannaris, Photographer: Michael PappasPerformative interviewer Panos Sklavenitis and Xenia Kalpaksoglou of Athens Biennale (right), Photographer: Michael Pappas ACTOPOLIS Athens curator Elpida Karaba, Photographer: Michael PappasOmonoia Square at night, Photographer: Michael Pappas

    For part 2 of The Soft Power Lectures the Temporary Academy of Arts (PAT) hosted a series of performative interviews in a coffeehouse at Omonoia Square in Athens. PAT invited artists and activist groups that occupy the city and its active or inactive joints, participate in the Biennale, work for the Documenta, do not participate at the Biennale and do not work at the Documenta as well as particpants of the ACTOPOLIS project.

  • Interview mit Elpida Karaba – Gute Kunst ist immer politisch

    23 March 2016 15:11 by ACTOPOLIS

    Elpida Karamba, Copyright: Michael Pappas
    Die ACTOPOLIS-Kuratorin Elpida Karaba über die Energie ihrer Heimatstadt Athen, Kunst in Zeiten der Krise und ihre Veranstaltungsreihe "The Soft Power Lectures" (German only).

  • THE SOFT POWER LECTURES (1/6): “Athens-Oberhausen. The Energy of Two Cities”

    25 February 2016 16:51 by

    ACTOPOLIS ATHENS (1/6): “Athens-Oberhausen. The energy of two cities” is the first in a series of six performative lectures, organized by the Temporary Academy of Arts (PAT) / ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΕΧΝΩΝ.

    Co-curator of this mobile academy, Elpida Karaba will begin with a self-reflexive and critical exploration of the conditions in which art, culture and discourse take place as well as the journey of PAT to the Actopolis Production Lab in Oberhausen, Germany.

Teilnehmer

Constantinos Hadzinikolaou

Constantinos Hadzinikolaou

Actopolis-City: Athens

Hadzinikolaou was born in 1974 in Athens, where he lives and works. He is a cinematographer and writer. His filmography is comprised mainly of short documentary films shot on Super 8, while his writings can be found in various newspapers and magazines: poetry, prose and criticism. His pamphlet Notes from the mountains was published in 2009. In 2012 he received the writer’s scholarship from the National Book Centres of France and Greece. He participated in the 4th Athens Biennale (2013).
As time goes by
I can speak less and less about my work
‒ or about the “non-work”, as Duras says ‒
and perhaps this is because
even more intensely now
the work (or non-work)
emerges from a generality
of the kind “I like literature, cinema”
which is
suddenly
transformed
through the most direct and harsh manner
into something tangible
so tangible in fact
that someone can touch it (as he would touch a glass)
without having much to say.
At least not me.
© Dimitris Tsitsos
Despina Zefkili

Despina Zefkili

© Dimitris Tsitsos
Actopolis-City: Athens

Die Kunstkritikerin Despina Zefkili ist Redakteurin von athinorama, Athens wichtigstem Kulturführer.

Zefkili schreibt für „Frieze“ und publizierte Beiträge über die Athener Kunstszene in internationalen Zeitschriften und Buchveröffentlichungen (On one side of the same water, Hatje Cantz, The way between Belgrade and Prishtina, Stacion Center, Third Text, artnet, Flash Art, ArtInfo.com, South Magazine). Zefkili gehörte zum Produktionsteam der 4. Athener Biennale AGORA und hält Vorträge (unter anderem eine Reihe von Lecture Performances im Museum für Kykladenkunst). Mit Vangelis Vlahos hat sie die Ausstellung „Archaeology of Today?“ bei Els Hanappe Underground kuratiert. Von 2004 bis 2008 war sie Mitherausgeberin von „Local Folk“, einer unabhängigen Pressepublikation, das die Athener Kunstproduktion kritisch unter die Lupe nimmt und mit anderen Kunstszenen ins Gespräch bringt. Zefkilis Interesse gilt einem kritischen Blick auf die Kunst in größeren gesellschaftlich-politischen Zusammenhängen und der erzieherischen Rolle, die sie in der heutigen Gesellschaft spielt.
© Nikos Alexopoulos
Elpida Karaba

Elpida Karaba

© Nikos Alexopoulos
Actopolis-City: Athens

Freie Kuratorin und Kunsttheoretikerin; lebt und arbeitet in Athen

Elpida Karaba ist seit 2000 im Bildungsbereich tätig und unterrichtet Kunsttheorie und Kunstgeschichte. Als Kuratorin hat sie verschiedene Ausstellungen und Kunstprojekte realisiert. 2012 erschien von ihr Archive Public: Performing Archives in Public Art: Topical Interventions (Mitherausgeber P. Kouros). Als Kuratorin zeichnet sie für die Reihe „Archive Rights“ im ISET (Institut für Zeitgenössische Griechische Kunst) verantwortlich.
2014 wurde im Rahmen der Gemeinschaftsprojekte der Organisation NEON die erste Performance des von ihr kuratierten Work-in-Progress-Bildungsprogramms PAT im Athener Vorort Peristeri umgesetzt; ein Buch darüber erscheint im Sommer 2015. Als Mitglied der Reading Group wirkte sie als Koautorin am Buch Exercises of Idiosyncrasy mit. Außerdem erschien von Karaba 9+1 Unrealised Projects. Issues on Curating; als leitende Mitherausgeberin hat sie für das Jahresheft der AICA Hellas, „Techne & Kritiki“, zwei Textsammlungen zur Kunsttheorie und ihren Methoden und zur Kunst und ihren Institutionen betreut. Karaba forscht und veröffentlicht über Kunst und politische Theorie, Kunst im öffentlichen Raum, dokumentarische Kunst, Perfomance und Kunst als Aktionsform.
© Glykeria Stathopoulou
Glykeria Stathopoulou

Glykeria Stathopoulou

© Glykeria Stathopoulou
Actopolis-City: Athens

Glykeria Stathopoulou studierte in den USA und Großbritannien Bildende Kunst sowie Kunstgeschichte und Kunsttheorie. Ihre Masterarbeit wurde vom San Francisco Art Institute mit dem First Award in Academic Excellence ausgezeichnet.

In ihrer Dissertation befasst Stathopoulos sich zurzeit mit den Phänomenen Delegated Performance und Re-enactment als Formen der Stellvertretung sowie anderen ethnographischen Methodenansätzen in der zeitgenössischen Kunst. 2007 war sie als Teil eines Forschungsteams an der Einrichtung des Pilotprojektes für eine Kunstakademie (eine Kollaboration der Stanford University, des San Francisco Museum of Modern Art und dem California College of the Arts) in San Francisco beteiligt und wirkte am Projekt der Temporary Academy of Art von Elpida Karaba (P.A.T. 2014) mit. 2013 gehörte sie zum Kuratorenteam der 4. Athener Biennale AGORA. Statopoulos hat als Redakteurin und Autorin für Ausstellungskataloge und Online-Journale gearbeitet und in der Publikation Shaving the mammoth (SFAI University Press 2008) über das Scheitern als künstlerische Strategie veröffentlicht.
© Loukas Bartatilas
Sofia Dona

Sofia Dona

© Loukas Bartatilas
Actopolis-City: Athens

Sofia Dona hat an der Bauhaus-Universität Weimar Architektur studiert, im Studiengang Public Art and New Artistic Strategies ihren Abschluss gemacht und wurde 2010 mit dem DAAD-Preis für die Beste ausländische Studentin an der Bauhaus-Universität sowie dem SADAS Architekturpreis ausgezeichnet.

Sofia Dona hat Projekte im Bereich Architektur und Kunst in verschiedenen Städten weltweit realisiert, darunter Leipzig, Detroit, Chicago und Pisa. Als Mitglied der „Errands“-Gruppe hat sie unter anderem an der 2. Athener Biennale, der 7. Architekturbiennale von São Paulo Biennial und der 1. Istanbuler Designbienniale teilgenommen. 2014 kokuratierte sie die Projekte „Enjoy your state of emergency: Art and activist strategies in times of crisis“ in der Neuen Gesellschaft für bildende Kunst Berlin und „New Babylon Revisited“ in Athen. 2012 war sie Kuratorin von „Austausch / Exchange“ in der Broadway Kinopassage in Athen und hat das Projekt „On Board – Charter 2013“ zwischen Marseille and Athen betreut (jeweils gefördert vom Goethe-Institut Athen). Sofia Dona bereitet zurzeit ihre Doktorarbeit über die symbolische Verschwisterung von Städten in verschiedenen Ländern wie Leipzig und Detroit vor. Zuletzt hat sie im Rahmen eines Fullbright-Künstlerstipendiums einen Forschungsaufenthalt bei der Universitätsprofessorin und Künstlerin Suzanne Lacy am Otis College for Art and Design in Los Angeles wahrgenommen.
© Athina Kaltsika
Panos Sklavenitis

Panos Sklavenitis

© Athina Kaltsika
Actopolis-City: Athens

Panos Sklavenitis ist bildender Künstler. Er hat an der Berufsfachschule IEK DELTA – Art & Design Grafikdesign studiert (1996–1998) und mit dem staatlichen Diplom abgeschlossen. Anschließend erwarb er an der Hochschule der Bildenden Künste Athen einen BA im Fach Malerei (2006–2011) und studierte im Rahmen des Erasmus-Austauschsprogramms an der Königlichen Kunstakademie in Antwerpen.

Sklavenitis hat mehrere Performances und Aktionen im öffentlichen Raum realisiert und an Gruppenausstellungen, Workshops und Tagungen in Griechenland und im Ausland teilgenommen, darunter die 4. Athener Biennale Agora (2013); P.A.T. (Temporary Academy of Arts), 2014, kuratiert von Elpida Karaba; Fones, Zabriskie Point – espace d’art contemporain, Genf 2013. Im Zentrum seiner Arbeit stehen Modelle partizipativer Kunstproduktion. Sklavenitis interessieren Formen der Grenzüberschreitung zwischen zeitgenössischer Kunst und universitären Disziplinen wie Archäologie oder Anthropologie, die hergebrachte Kategorien von Repräsentation, Diskurs, Materialität und gegenständlicher Praxis in Frage stellen. Wissenschaft, Philosophie und Alltag, so Skalvenitis Grundannahme, werden schon bald keine getrennten Wege mehr gehen und benötigen deshalb neue Konzepte und Kategorien für Formen kreativer, wissenserweiternder und reflexiver Praxis.
Anastasia Douka

Anastasia Douka

Actopolis-City: Athen

Anastasia Douka schafft Räume für Objektsysteme, die einen bestimmten Ort versinnbildlichen. Ihrer Ansicht nach kann jede Konstruktion zusammenbrechen, wiederaufgebaut werden und noch einmal zusammenbrechen (zumindest potenziell). Anastasia Douka war Artist in Residence der Yaddo Colony (NY), der Internationalen Sommerakademie für Bildende Kunst Salzburg und der Skowhegan School of Painting and Sculpture in Maine. Einzel- und Gruppenausstellungen in jüngster Zeit: Mediation Code, Athens Biennale 5to6; Reverb: New Art from Greece, SMFA, Boston, MA; Contra-rotations, Ran Tea House, NY; The Four Horsemen, Chicago; Near Dwellers, Russell Industrial Center, Detroit; Pierrot Le Fou, Alte Saline, Hallein; ihre letzte Einzelausstellung „Dog _ I think of them driving“ fand in einem Gebäude zu Füßen der Athener Akropolis statt. Anastasia Douka hat das MFA Sculpture Programme der School of the Art Institute Chicago absolviert und den Stipendienpreis des New Artist Society Merit Scholarship Award 2011–2013 des SAIC erhalten sowie den Edes Semi-Finalist Fellowship Award, ein Alexander S. Onassis-Stipendium, den Mihelis Foundation Award und ein Toby Devan Lewis-Stipendium. 2011 wurde sie mit dem Preis der griechischen Kunststiftung Deste ausgezeichnet.